Adventure
Toen lang geleeden in de jaren 70, de eerste adventures op de
markt verschenen, zagen ook deze er heel anders uit dan nu. Men
hadf nog niet de beschikking over de flitsende 3d technieken.
Sterker nog, er konden in het begin niet eens graphics gebruikt
worden. Tekst was het enige middel om de verloop van het verhaal
op de spelerr over te brengen. En dat was het enige middell om
de verloop van het verhaal op de spelerr over te brengen. En
dat was in die tijd ook genoeg. de fantasie vd speler deed de
rest wel. Naarmate de graphics steeds meer vorderde, werd de
interface ook meer gestroomlijnd. De talloze commandos werden
langzaam maar zeker afgeschaft. Alleen actie, praat en loop en
een iventory waren in feite nog nodig. De besturing werd zo steeds
intuitiever en men concentreerde zich meer en meer op andere
zaaken om de adverturegames interessant te maken. Zeker in hetr
begin van de jaren negentig, toen de populariteit van adventures
erg groot was, werden er veel verschillende manieren uitgeprobeerd
om een adveenturespel een andere invalshoek te geven.
Actie
Enorme technologische ontwikkelingen hebben er sinds de allereerste
actiegames plaatsgevonden. Steeds meer realistisch wordende omgevingen
en echte virtuele werelden worden volledig in 3d geconstrueerd.
Er is immers geen ander spelgenre dat zoveel profiteerd van nieuwe
technologieen als de actiegames. Wel is de nadruk verlegd naar
het mixen van genres. Voorbeelden hierbvan zijbn sin, half life,
requiem; avenging angel en kingpin. Hier houden de recente ontikkelingen
echter nog niet op.
Action-adventure
Hebben kenmerken gecombineerd van verschillende game-genres,
zoals het schieten, de shoot'm ups, het vechten van beat'm ups,
het lopen en springen van platformgames en het oplosse4n van
puzzels in adventure games. De nadrukken op deze elementen verschilt
per spel. In action-adventure game, speelt 1 centraal karakter,
die dmv subdoelen, de Quest (zoektocht) moet voltooien. Het verhaal
in de missies zijn meestal lineair, en zijn een gedeelte van
1 verhaal dat de acdhtergrong vormt van het verhaal.
Voorbeelden
The Nomad
Soul
(uitgegeven dioor Eidos)
Dit is een futuristische 3d action-adventure. De ziel van de
speler aan ghet begin van dit spel wordt getransporteerd in een
ander lichaam in een ander universum. vanaf dat punt moet de
speler op verkenningstocht gaan met als doel het redden van je
ziel. grote delen van je verkenningstocht vinden plaats in Omikron,
de overkoepelende stad, of eronder, in de uitgestrekte onderaardse
gangen. In de dichtbevolkte stad kom je allerlei personages tegen,
waartegen je praat, schiet en vecht De geheimzinnige stad leeft
onder bedreiging van het alwetende kwaadaardige wezen, Astaroth.
mogelijkheden speler: Als speler ben je geheel vrij om
in de hele stad rond te lopen, contact te maken mety bijvoorbeeld
bewoners en gebouwen te betreden. Met zwevende taxi's kun je
makkelijk naar de andere kant van de stad komen. de makers hebben
een nieuw element in het spel toegevoegt. De zogenaamde "virtuele
reincarnatie". Als jen sterft, reincarneer je in het lichaam
van de eerste persoons die je toevallig aanraakt. Het gevolg
is dat je je moet aanpassen aan de kracht, zwakte en mogelijkheden
van je nieuwe lichaam.
Indiana Jones
Prince of
Persia
(ontwikkeld door: Red Orb Entertainment, uitgegeven door: Mindscape)
Een derde persoon actie-avontuur dat zich afspeelt in een sprookjesachtige
omgeving. De dochter van de sultaan is de toekomstige dochter
van de prins, maar wordt ontvoerd. Ze wordt gedwongen om met
de kwaadaardige Rugnor te trouwen. Een afzichtelijk wezen dat
in de kern bvan de hel geboren is. De speleeer moet zich vanuit
de kerkers vh paleis naar boven toe vechten om de prinses te
redden. Je hebt ruimschoots de tijd om alle situaties in je op
te nemen. De nadruk ligt bij dit spel op avontuur, obstakels
en puzzels.
Shadowman
System Shock
\
Tomb Raider uitgelicht...
- Het
verhaal
- De avonturen
van Lara begonnen nog voor Tomb Raider 1. Lara krijgt de opdracht
om een graf te onderzoeken in Egypte, maar per ongeluk stoort
ze de opgesloten god Set. Deze heeft geen goede bedoelingen met
de mensen en het ziet er niet best uit als Set zijn plannen zou
kunnen uitvoeren. Alleen degene die Set bevrijdde kan hem ook
weer gevangen nemen.
Heel de achtervolging
van Set heeft plaats in Egypte met vijf belangrijke en verschillende
locaties; De grote pyramides, Cairo en het Paleis van Alexander
de Grote zijn de voornaamste. Tijdens het verhaal krijg je een
heleboel flashbacks over het leven van de jonge Lara. Ook de
opleiding van Lara komt aan bod, meteen worden de trainingsmissies
bij de start van het spel op die manier ingevuld. Je krijgt hulp
van een jonge leraar Von Coy, die later je op een na grootste
vijand wordt. Tijdens een opdracht wordt Van Goy achtergelaten
en geeft hij Lara de schuld van alle problemen. Vanaf dan zijn
ze rivalen in de wedloop, in de wedstrijd wie op het einde van
het spel de buit zal binnen halen.
Ruimten
- Het spel is
een groot verhaal, nergens kun je zeggen dat er een stuk wordt
afgesloten. Er zijn dus ook geen levels meer. De kamers en de
buitenlocaties worden met een door henzelf ontworpen pakket samengesteld.
er wordt een oppervlakte uitgekozen, en dan begint het knip en
plakwerk voor het uiterlijk van de ruimten. Hoogtenverschillen
blijven een bgelangrijke rol spelen in de last revolution. Wat
vooral verbeterd is tegenover vroegere versies is de belichting.
Als de plaats van de lichtbron gekozen is, zal de engine de schaduwen
heel realistisch berekent en weergegeven worden.
-
- De vijanden
- Dat Lara niet
vies is van enge beesten, was al in de vorige delen te zien,
maar in Egypte krioelt het van het ongedierte. Spinnen, vleermuizen,
schorpioenen, maar ook grotere beesten zoals, apen en verwilderde
honden dwalen rond in oude gebouwen. Om een voorbeeldje te geven
liet de programmeur Lara met een stokje in de muur peuteren,
waar vervolgens honderden mieren van ongeveer 10 centimeter lang
uitkwamen. Er was maar 1 oplossing vluchten, tenzij je iets gevonden
had waarmee je vuur kan maken. Tegenstanders als vuurbollen,
uit het graf herrezen mummies en skeletten kunnen , soms eerder
dan verwacht, uit een hoek komen. Helaas kun je deze niet uit
de weg ruimen met een kogel omdat ze al dood zijn, maar je kunt
bijvoorbeeld in het water springen om het vuur te bestrijden
en zo zullen de vuurgeesten uitdoven en bijvoorbeeld skeletten
laat je de afgrond in lopen. Ze kunnen ze je niet omhoog volgen,
omdat zij een schild en zwaard vast houden. De vijanden zijn
wel slimmer geworden dan in de vorige versies.
Ook de plaatselijke
bevolking zoals gangsters houden je bezig. Zo is er een die bewapend
is met een zeer gevaarlijk zwaard. Hij blijft je achtervolgen
en kan ongeveer evenveel bewegingen maken als Lara. Alleen neerknallen
stopt deze bruut.
- Het gereedschap
- Je inventaris
aan wapens staan bovenaan in het scherm als je je rugzak opent,
zoals pistolen, uzis, een kruisboog ern shotguns en granaatwerpers.Onderdaan
staan de soorten munities en de extras die je gevonden
hebt.. Naar gelang kun jee deze met elkaar combineren voor het
beste resultaat. (bv. flares voor je shotgun, om ver in het donker
te kunnen kijken). Om niet teveel heen en weer te hoeven lopen,
kun je gebruik maken van voertuigen zoals een jeep en een moter.
Het is bij The last Revelution is het nu ook mogelijk om je muis
te gebruiken, makkelijk voor de vele nieuwe bewegingen die Lara
hier kan maken.
-
- Anatomie
ala Lara
- De grote vernieuwing
is dat alle plaatsen waar beweging mogelijk is, tijdens het spel
geskinned worden. Dat wil zeggen dat er volgens de beweging wordt
uitgewerkt hoe een knie eruit moet zien tijdens het plooien.
Gedaan met over elkaar schuivende pixels, waardoor een vloeiende
boog ontstaat.Ook krijg je de mogelijkheid om de bewegingen te
bekijken, omdat het aantal bewegingen dat ze kan tonen, verdubbeld
is tot ongeveer veertig animaties.
|