action adventures

 

Adventure
Toen lang geleeden in de jaren 70, de eerste adventures op de markt verschenen, zagen ook deze er heel anders uit dan nu. Men hadf nog niet de beschikking over de flitsende 3d technieken. Sterker nog, er konden in het begin niet eens graphics gebruikt worden. Tekst was het enige middel om de verloop van het verhaal op de spelerr over te brengen. En dat was het enige middell om de verloop van het verhaal op de spelerr over te brengen. En dat was in die tijd ook genoeg. de fantasie vd speler deed de rest wel. Naarmate de graphics steeds meer vorderde, werd de interface ook meer gestroomlijnd. De talloze commandos werden langzaam maar zeker afgeschaft. Alleen actie, praat en loop en een iventory waren in feite nog nodig. De besturing werd zo steeds intuitiever en men concentreerde zich meer en meer op andere zaaken om de adverturegames interessant te maken. Zeker in hetr begin van de jaren negentig, toen de populariteit van adventures erg groot was, werden er veel verschillende manieren uitgeprobeerd om een adveenturespel een andere invalshoek te geven.

Actie
Enorme technologische ontwikkelingen hebben er sinds de allereerste actiegames plaatsgevonden. Steeds meer realistisch wordende omgevingen en echte virtuele werelden worden volledig in 3d geconstrueerd. Er is immers geen ander spelgenre dat zoveel profiteerd van nieuwe technologieen als de actiegames. Wel is de nadruk verlegd naar het mixen van genres. Voorbeelden hierbvan zijbn sin, half life, requiem; avenging angel en kingpin. Hier houden de recente ontikkelingen echter nog niet op.

Action-adventure
Hebben kenmerken gecombineerd van verschillende game-genres, zoals het schieten, de shoot'm ups, het vechten van beat'm ups, het lopen en springen van platformgames en het oplosse4n van puzzels in adventure games. De nadrukken op deze elementen verschilt per spel. In action-adventure game, speelt 1 centraal karakter, die dmv subdoelen, de Quest (zoektocht) moet voltooien. Het verhaal in de missies zijn meestal lineair, en zijn een gedeelte van 1 verhaal dat de acdhtergrong vormt van het verhaal.

Voorbeelden

The Nomad Soul
(uitgegeven dioor Eidos)
Dit is een futuristische 3d action-adventure. De ziel van de speler aan ghet begin van dit spel wordt getransporteerd in een ander lichaam in een ander universum. vanaf dat punt moet de speler op verkenningstocht gaan met als doel het redden van je ziel. grote delen van je verkenningstocht vinden plaats in Omikron, de overkoepelende stad, of eronder, in de uitgestrekte onderaardse gangen. In de dichtbevolkte stad kom je allerlei personages tegen, waartegen je praat, schiet en vecht De geheimzinnige stad leeft onder bedreiging van het alwetende kwaadaardige wezen, Astaroth.
mogelijkheden speler: Als speler ben je geheel vrij om in de hele stad rond te lopen, contact te maken mety bijvoorbeeld bewoners en gebouwen te betreden. Met zwevende taxi's kun je makkelijk naar de andere kant van de stad komen. de makers hebben een nieuw element in het spel toegevoegt. De zogenaamde "virtuele reincarnatie". Als jen sterft, reincarneer je in het lichaam van de eerste persoons die je toevallig aanraakt. Het gevolg is dat je je moet aanpassen aan de kracht, zwakte en mogelijkheden van je nieuwe lichaam.

 

Indiana Jones

Prince of Persia
(ontwikkeld door: Red Orb Entertainment, uitgegeven door: Mindscape)
Een derde persoon actie-avontuur dat zich afspeelt in een sprookjesachtige omgeving. De dochter van de sultaan is de toekomstige dochter van de prins, maar wordt ontvoerd. Ze wordt gedwongen om met de kwaadaardige Rugnor te trouwen. Een afzichtelijk wezen dat in de kern bvan de hel geboren is. De speleeer moet zich vanuit de kerkers vh paleis naar boven toe vechten om de prinses te redden. Je hebt ruimschoots de tijd om alle situaties in je op te nemen. De nadruk ligt bij dit spel op avontuur, obstakels en puzzels.

 

Shadowman

 

System Shock

\

 


Tomb Raider uitgelicht...

Het verhaal
De avonturen van Lara begonnen nog voor Tomb Raider 1. Lara krijgt de opdracht om een graf te onderzoeken in Egypte, maar per ongeluk stoort ze de opgesloten god Set. Deze heeft geen goede bedoelingen met de mensen en het ziet er niet best uit als Set zijn plannen zou kunnen uitvoeren. Alleen degene die Set bevrijdde kan hem ook weer gevangen nemen.

Heel de achtervolging van Set heeft plaats in Egypte met vijf belangrijke en verschillende locaties; De grote pyramides, Cairo en het Paleis van Alexander de Grote zijn de voornaamste. Tijdens het verhaal krijg je een heleboel flashbacks over het leven van de jonge Lara. Ook de opleiding van Lara komt aan bod, meteen worden de trainingsmissies bij de start van het spel op die manier ingevuld. Je krijgt hulp van een jonge leraar Von Coy, die later je op een na grootste vijand wordt. Tijdens een opdracht wordt Van Goy achtergelaten en geeft hij Lara de schuld van alle problemen. Vanaf dan zijn ze rivalen in de wedloop, in de wedstrijd wie op het einde van het spel de buit zal binnen halen.

Ruimten

Het spel is een groot verhaal, nergens kun je zeggen dat er een stuk wordt afgesloten. Er zijn dus ook geen levels meer. De kamers en de buitenlocaties worden met een door henzelf ontworpen pakket samengesteld. er wordt een oppervlakte uitgekozen, en dan begint het knip en plakwerk voor het uiterlijk van de ruimten. Hoogtenverschillen blijven een bgelangrijke rol spelen in de last revolution. Wat vooral verbeterd is tegenover vroegere versies is de belichting. Als de plaats van de lichtbron gekozen is, zal de engine de schaduwen heel realistisch berekent en weergegeven worden.
 
De vijanden
Dat Lara niet vies is van enge beesten, was al in de vorige delen te zien, maar in Egypte krioelt het van het ongedierte. Spinnen, vleermuizen, schorpioenen, maar ook grotere beesten zoals, apen en verwilderde honden dwalen rond in oude gebouwen. Om een voorbeeldje te geven liet de programmeur Lara met een stokje in de muur peuteren, waar vervolgens honderden mieren van ongeveer 10 centimeter lang uitkwamen. Er was maar 1 oplossing vluchten, tenzij je iets gevonden had waarmee je vuur kan maken. Tegenstanders als vuurbollen, uit het graf herrezen mummies en skeletten kunnen , soms eerder dan verwacht, uit een hoek komen. Helaas kun je deze niet uit de weg ruimen met een kogel omdat ze al dood zijn, maar je kunt bijvoorbeeld in het water springen om het vuur te bestrijden en zo zullen de vuurgeesten uitdoven en bijvoorbeeld skeletten laat je de afgrond in lopen. Ze kunnen ze je niet omhoog volgen, omdat zij een schild en zwaard vast houden. De vijanden zijn wel slimmer geworden dan in de vorige versies.

Ook de plaatselijke bevolking zoals gangsters houden je bezig. Zo is er een die bewapend is met een zeer gevaarlijk zwaard. Hij blijft je achtervolgen en kan ongeveer evenveel bewegingen maken als Lara. Alleen neerknallen stopt deze bruut.

Het gereedschap
Je inventaris aan wapens staan bovenaan in het scherm als je je rugzak opent, zoals pistolen, uzi’s, een kruisboog ern shotguns en granaatwerpers.Onderdaan staan de soorten munities en de extra’s die je gevonden hebt.. Naar gelang kun jee deze met elkaar combineren voor het beste resultaat. (bv. flares voor je shotgun, om ver in het donker te kunnen kijken). Om niet teveel heen en weer te hoeven lopen, kun je gebruik maken van voertuigen zoals een jeep en een moter. Het is bij The last Revelution is het nu ook mogelijk om je muis te gebruiken, makkelijk voor de vele nieuwe bewegingen die Lara hier kan maken.
 
Anatomie ala Lara
De grote vernieuwing is dat alle plaatsen waar beweging mogelijk is, tijdens het spel geskinned worden. Dat wil zeggen dat er volgens de beweging wordt uitgewerkt hoe een knie eruit moet zien tijdens het plooien. Gedaan met over elkaar schuivende pixels, waardoor een vloeiende boog ontstaat.Ook krijg je de mogelijkheid om de bewegingen te bekijken, omdat het aantal bewegingen dat ze kan tonen, verdubbeld is tot ongeveer veertig animaties.